Ορόσημα
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ , ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Περπατάει ομαλά
- Πετάει αντικείμενο με το κάθε χέρι χωριστά σε μικρή απόστασης
- Κλωτσάει μπάλα προς άλλο άτομο
- Πηδάει επιτόπου
- Ανεβαίνει σκάλες χωρίς βοήθεια και κατεβαίνει με βοήθεια
- Κάνει ποδήλατο με βοηθητικές ρόδες
- Πιάνει μικρά πράγματα χρησιμοποιώντας τρία δάχτυλα και ΟΧΙ όλη την παλάμη
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 4 κομματιών έως και 10 κομμάτια
- Ξέρει το όνομά του και γυρνάει στην κλήση ονόματος
- Ξέρει βασικά χρώματα και γνωστά ζωάκια
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Πίνει νερό μόνο του πιάνωντας το ποτήρι με το ένα χέρι
- Τρώει με κουτάλι χωρίς να λερώνεται
- Σκουπίζεται όταν τρώει
- Βοηθάει στο να βγάζει τα ρούχα
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Υπακούει σε 2 τουλάχιστον εντολές πχ. Πάρε τη μπάλα και μετά πέτα την
- Κάνει δηλώσεις χρησιμοποιώντας 2 λέξεις μαζί
- Ξέρει το εγώ, εσύ κτλ
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Μπορεί να εκτελέσει πηδηματάκια επιτόπου χρησιμοποιώντας τα πόδια ταυτόχρονα
- Κάνει πηδηματάκια προς τα μπρος και τα πλάγια (ΟΧΙ προς τα πίσω)
- Μπορεί να περπατήσει πάνω σε ευθεία γραμμή χωρίς να παρεκλίνουν τα πόδια
- Στέκεται στο ένα πόδι για 9 δευτερόλεπτα
- Κάνει για λίγο κουτσό με το “καλό” του πόδι
- Ανεβαίνει και κατεβαίνει τις σκάλες χωρίς καμία βοήθεια και εναλλάσονατς τα πόδια
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ – ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Φτιάχνει κύκλο και σταυρό
- Πιάνει το μολύβι με τα τρία δάχτυλα όπως οι μεγάλοι
- Κόβει ευθείες γραμμές χωρίς να κάνει ψαλιδιές
- Δεν δυσκολεύεται στο να ανοίξει κουμπιά
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Γνωρίζει τα μεγέθη (μικρό – μεγάλο)
- Γνωρίζει τις λειτουργίες των καθημερινών αντικειμένων
- Μπορεί να ταξινομήσει αντικείμενα με βάση χαρακτηριστικά
- Γνωρίζει τις χωρικές έννοιες “πάνω”, “κάτω”, “μέσα” , “έξω”
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Τρώει ΜΟΝΟ TOY χρησιμοποιώντας κουτάλι και πιρούνι χωρίς να λερώνεται
- Βγάζει ΟΛΑ του τα ρούχα και βάζει μερικά
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Υπακούει σε 3 τουλάχιστον εντολές πχ. Σήκω, πάρε το ποτήρι και πιές
- Κάνει προτάσεις με 3 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ λέξεις και ερωτήσεις με το ΠΟΙΟΣ, ΤΙ, ΠΟΥ
- Μπορεί να δείχνει προσκόλληση σε κάποιο άλλο πρόσωπο που το νιώθει φίλο του
- Του αρέσει να παίζει με άλλα παιδάκια και τα προσκαλεί για παιχνίδι
- Είναι λιγότερο εγωκεντρικό – δέχεται να μοιράσει τα παιχνίδια του – αλλά θέλει να κερδίζει αυτό
- Παίζει συμβολικό παιχνίδι – υποδύεται ρόλους όπως ζωάκια
Πότε ανησυχούμε σε αυτήν την ηλικία;
- Δεν κάνει περισσότερο από 1 πράγμα από τις παραπάνω ομάδες δεξιοτήτων
- Περπατάει στις μύτες
- Είναι αδέξιο όταν παίζει, τρώει ή πίνει
- Δεν μπορεί να σταθεί καθόλου ή ελάχιστα στο ένα πόδι
- Δεν μπορεί να ρίξει μπάλα αυθέρετα ή ρίχνει σε απόσταση μικρότερη του ενός μέτρου
- Δεν μπορεί να κλωτσήσει μπάλα ή να πετύχει τη σταθερή μπάλα που είναι μπροστά του
- Δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις ούτε να κάνει
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Έχει καταλήξει ποιό χέρι ή πόδι θα χρησιμοποιεί περισσότερο
- Μπορεί να πηδήξει μικρό εμπόδιο προς όλες τις κατευθύνσεις
- Ρίχνει μπάλα από απόσταση 2 μέτρων για να πετύχει στόχο
- Κάνει κουτσό
- Σκαρφαλώνει και τσουλάει στη τσουλήθρα στην παιδική χαρά ΧΩΡΙΣ να φοβάται
- Κάνει κούνια κουνάντας τον εαυτό του μόνο του πέρα δώθε
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ – ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Δεν έχει καμία δυσκολία στο να χρησιμοποιεί μικρά κουμπιά και φερμουάρ
- Κόβει κύκλο ικανοποιητικά
- Κάνει σταυρό χωρίς να το αντιγράψει
- Κάνει τετράγωνο
- Ζωγραφίζει ΧΩΡΙΣ να ξεφεύγει από τα όρια
- Βλέποντας τη ζωγραφιά του μπορεί κάποιος να αναγνωρίσει και καταλάβει τί έχει ζωγραφίσει – τα αντικείμενα που αναπαραστώνται είναι ικανοποιητικά φτιαγμένα
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 15 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ κομματιών μέχρι και 35 κομματιών
- Ξέρει να μετρά μέχρι το 20
- Ξέρει να απαριθμεί
- Κατέχει το χρονικό προσανατολισμό
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Τρώει ΜΟΝΟ TOY χρησιμοποιώντας κουτάλι ,πιρούνι και μαχαίρι (!)
- Ντύνεται ΜΌΝΟ ΤΟΥ
- Πάει μόνο του τουαλέτα ΚΑΙ ΣΚΟΥΠΙΖΕΤΑΙ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Του αρέσει να παίζει με άλλα παιδιά
- Συμμετέχει σε παιχνίδι με απλούς κανόνες και τους τηρεί
- Κρατάει τη σειρά του
Πότε ανησυχούμε σε αυτήν την ηλικία;
- Δεν κάνει περισσότερο από 1 πράγμα από τις παραπάνω ομάδες δεξιοτήτων
- Έχει ακόμα προσκόλληση πάνω στη μαμά ή το μπαμπά – δεν θέλει να τους αποχωριστεί
- Θέλει βοήθεια στο φαγητό, το ντύσιμο και την τουαλέτα
- Κουράζεται εύκολα στο να κάνει πράγματα και έτσι αποφεύγει το να κάνει πράγματα (πχ να τρέξει, παίξει)
- Δεν μπορεί να κάνει κουτσό
- Δεν μπορεί να πετύχει στόχο (πχ κορίνα) σε απόσταση 2 μέτρων
- Δεν μπορεί να κλωτσήσει μπάλα σε στόχο απόστασης 2 μέτρων
- Δεν μπορεί να βάλει τα παντελόνια, τις κάλτσες και τα παπούτσια
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Μπορεί να πηδήξει εμπόδιο προς όλες τις κατευθύνσεις
- Πετυχαίνει στόχο ρίχνοντας ή κλώτσώντας μπάλα σε απόσταση 2 μέτρων
- Κάνει κουτσό με ευκολία
- Περπατάει με το ένα πόδι πίσω από το άλλο χωρίς να χάνει την ισορροπίας τουαλέτα
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ – ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κόβει ευθείες και καμπύλες με ευκολία και χωρίς να ξεφεύγει από τη γραμμή
- Κάνει πολύ ίδιες οριζόντιες και κάθετες γραμμές, όπως επίσης κύκλο και πλάγιες
- Λύνει κόμπους
- Σχηματίζει με σωστή φορά τα γράμματα
- Χτυπάει μπάλα με το ένα χέρι στο έδαφος και τη ξαναπιάνει με το ίδιο ή το αντίθετο
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 15 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ κομματιών μέχρι και 35 κομματιών
- Ξέρει να μετρά μέχρι το 20
- Ξέρει να απαριθμεί
- Κατέχει το χρονικό προσανατολισμό
Συμβουλές για τον Ύπνο του Παιδιού
Μπορείτε να κάνετε ευχάριστη και ήρεμη την στιγμή που πρέπει το παιδί σας να πάει για ύπνο κάνοντας τα εξής:
- Επιλέξτε μία ιδανική, σταθερή ώρα για να βάζετε το παιδί σας για ύπνο, ώστε να ξέρει πότε περίπου πρέπει να κοιμηθεί. Αυτό θα του εξασφαλίσει ηρεμία.
- Κάντε την ώρα του ύπνου μία ώρα που θα μοιράζεστε με το παιδί παρέχοντάς του αγάπη, ασφάλεια και σταθερότητα.
- Όταν το παιδί είναι μικρής ηλικίας, χρησιμοποιείστε μία απλή και σύντομη τελετουργία πριν τον ύπνο (μία αγκαλιά, ένα ζεστό μπάνιο, ένα νανούρισμα, ένα παραμύθι), αλλά να είστε σίγουροι ότι μπορείτε να του την παρέχετε όπου και αν βρίσκεστε ώστε να αποφύγετε πιθανή αναστάτωσή του
- Απασχολήστε το παιδί καθ’ όλη την διάρκεια τις ημέρας με πολλές και ενδιαφέρουσες δραστηριότητες
- Μην προσπαθήσετε να ηρεμήσετε το παιδί δίνοντάς του στο κρεβάτι γάλα ή χυμό
- Μην τοποθετείται στο κρεβάτι του παιδιού πολλά παιχνίδια
- Μην δίνεται στο παιδί πριν τον ύπνο ροφήματα με καφεΐνη όπως τσάι, σοκολάτα, κόκα-κόλα
- Μην επιτρέπεται στο παιδί να βλέπει τηλεόραση πολλές ώρες την ημέρα
- Μην έχετε στο δωμάτιο του παιδιού τηλεόραση, υπολογιστή, ηλεκτρονικά παιχνίδια κτλ.
- Μην βάζετε το παιδί να κοιμάται μαζί σας στο ίδιο δωμάτιο.
- Μην χρησιμοποιείτε τον ύπνο ως μέσο τιμωρίας ή απειλής
Συμβουλές για την Σχολική Μελέτη
Οργανώστε ένα κατάλληλο περιβάλλον μελέτης για το παιδί.
Θα ήταν αρκετά βοηθητικό να διαβάζει πάντα σε ένα συγκεκριμένο χώρο πχ. το δωμάτιό του, ο χώρος αυτός να είναι αρκετά τακτοποιημένος, να μην έχει διάσπαρτα παιχνίδια ή άλλα αντικείμενα που μπορεί να διασπάσουν την προσοχή του παιδιού και να είναι ήσυχος απαλλαγμένος από εξωτερικούς ήχους.
Εφαρμόστε πρόγραμμα στην μελέτη του.
Θα ήταν ωφέλιμο να διαβάζει με μία συγκεκριμένη σειρά τα μαθήματά του, ξεκινώντας από τα μαθήματα που τον δυσκολεύουν και αφήνοντας τελευταία αυτά που του είναι πιο εύκολα και πιο ευχάριστα. Χρήσιμο θα ήταν να χρησιμοποιηθεί και ρολόι για να οργανώνει το χρόνο
μελέτης για κάθε μάθημα.
Δώστε του κίνητρο.
Να ξέρει εκ των προτέρων ότι μόλις τελειώσει τα μαθήματά του θα κάνει μία αγαπημένη δραστηριότητα πχ. επιτραπέζιο παιχνίδι, παιδική χαρά, παρακολούθηση παιδικού προγράμματος στην τηλεόραση κτλ.
Πραγματοποιήστε διαλλείματα.
Κάποια διαλείμματα κατά την διάρκεια της μελέτης θα το βοηθήσουν να αποφορτιστεί και να ξεκουραστεί εν μέρει. Αρκεί αυτά να είναι μικρής χρονικής διάρκειας και να μην εμπλέκονται δραστηριότητες που μπορούν να το αποτρέψουν να συνεχίσει το διάβασμα.
Στάδια Ανάπτυξης Λόγου και Ομιλίας
- Τρομάζει με ήχους
- Αναγνωρίζει ήχους
- Εντοπίζει τον ήχο γυρνώντας το κεφάλι
- Επαναλαμβάνει τους ίδιους ήχους
- Μιμείται ήχους
- Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει ανάγκες
- Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες
- Χαμογελάει όταν του μιλάνε
- Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /b/, /p/ και /m/ όταν μουρμουρίζει
- Καταλαβαίνει το ναι και το όχι
- Καταλαβαίνει και αποκρίνεται στο όνομά του
- Ακούει και μιμείται περισσότερους ήχους
- Αναγνωρίζει λέξεις που σχετίζονται με συνηθισμένα αντικείμενα
- Χρησιμοποιεί μεγάλη ποικιλία ήχων όταν μουρμουρίζει
- Ακούει όταν του μιλάς
- Αρχίζει να μετατρέπει το μουρμούρισμα σε ακατάληπτες παραγωγές κοντινές στη γλώσσα του
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1 – 3 λέξεων
- Κατανοεί απλές εντολές
- Χρησιμοποιεί πρότυπα επιτονισμού ενηλίκων
- Επαναλαμβάνει και χρησιμοποιεί ακατάληπτη ομιλία
- Παραλείπει μερικά αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα
- Ακολουθεί απλές εντολές
- Αναγνωρίζει 1 με 3 μέρη του σώματος
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 3 έως 20 ή περισσότερες λέξεις
- Χρησιμοποιεί λέξεις πιο συχνά
- Είναι περισσότερο κατανοητό στους ξένους
- Αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά και ρήματα και να χρησιμοποιεί αντωνυμίες
- Απαντά στην ερώτηση «τι είναι αυτό;»
- Γνωρίζει 5 μέρη του σώματος
- Ονομάζει επακριβώς μερικά οικεία αντικείμενα
- Μπορεί να ακούσει ιστορίες
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 με 100 ή και περισσότερες λέξεις
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή περισσότερων λέξεων
- Ο λόγος είναι σχεδόν καταληπτός
- Καταλαβαίνει λίγες ποσοτικές έννοιες (ένα, πολλά)
- Εκφράζει την ανάγκη για τουαλέτα
- Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους
- Κατονομάζει εικόνες
- Αναγνωρίζει μέρη του σώματος
- Ακολουθεί απλές εντολές και απαντά σε απλές ερωτήσεις
- Ακούει μικρές ιστορίες και τραγούδια
- Κάνει ερωτήσεις με 1 ή 2 λέξεις
- Χρησιμοποιεί φράσεις 3 – 4 λέξεων, με Υποκείμενο – Ρήμα – Αντικείμενο
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 500 ή 900 ή περισσότερων λέξεων
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 έως 250 ή περισσότερων λέξεων (ραγδαία ανάπτυξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου)
- Παρουσιάζει γραμματικά και συντακτικά λάθη
- Καταλαβαίνει τα περισσότερα πράγματα από αυτά που λέγονται
- Χρησιμοποιεί τα φωνήεντα σωστά
και τα σύμφωνα σε αρχική θέση, αλλά παραλείπει ή αντικαθιστά φωνήματα.
- Ακολουθεί σύνθετες εντολές (2-3 παραγγέλματα)
- Καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
- Απαντά και κάνει απλές ερωτήσεις
- Εκφράζει συναισθήματα
- Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεις
- Καταλαβαίνει 1200 – 2000 λέξεις
- Εκφραστικό λεξιλόγιο 800 -1500 λέξεις
- Βελτιωμένη καταληπτότητα ομιλίας
- Λιγότερα συντακτικά και γραμματικά λάθη
- Χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό, αντωνυμίες, χρόνους ρημάτων
- Αντιλαμβάνεται τις έννοιες παρελθόν και μέλλον
- Συμμετέχει σε συζητήσεις
- Καταλαβαίνει τους αριθμούς μέχρι το 3
- Αναγνωρίζει μέχρι 3 χρώματα
- Καταλαβαίνει χωρικές έννοιες
- Καταλαβαίνει πάνω από 2800 λέξεις
- Εκφραστικό λεξιλόγιο 900 – 2000 λέξεις
- Χρησιμοποιεί μεγαλύτερες προτάσεις 4 -8 λέξεων
- Σωστή χρήση γραμματικής
- Ακούει μια ιστορία και απαντά σε ερωτήσεις
- Περιγράφει κάποιο νέο του
- Αφηγείται ιστορία που άκουσε
- Δίνει σύνθετες απαντήσεις
- Γνωρίζει την χρήση αντικειμένων
- Γνωρίζει και ονομάζει χρώματα και σχήματα
- Καταλαβαίνει περίπου 13000 λέξεις
- Το λεξιλόγιό του αναπτύσσεται συνεχώς
- Συμμετέχει σε διαλόγους
- Μετράει μέχρι το 30.
- Ακολουθεί οδηγίες σε παιχνίδια
- Εκτελεί σύνθετες εντολές με 3 μέρη
- Γνωρίζει τις μέρες της εβδομάδας
- Χρησιμοποιεί κλίσεις και χρόνους ρημάτων (αόριστος, μέλλοντας)
- Κάνει αντικατάσταση σε λίγα φωνήματα
- Οι προτάσεις του είναι γραμματικά σωστές
- Επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες
- Ονομάζει κάποια γράμματα και αριθμούς
- Χρησιμοποιεί αυξανόμενα πιο σύνθετες περιγραφές
- Μπορεί εύκολα να κάνει συζητήσεις
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 20000 λέξεων
- Χρησιμοποιεί προτάσεις 6 λέξεων περίπου
- Κατανοεί τις περισσότερες έννοιες του χρόνου
- Απαγγέλει το αλφάβητο
- Μετράει ως το 100 μηχανικά
- Χρησιμοποιεί περισσότερα μορφολογικά σημάδια κατάλληλα
- Κατανοεί και χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή
Ηλικία 2-3
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ , ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Περπατάει ομαλά
- Πετάει αντικείμενο με το κάθε χέρι χωριστά σε μικρή απόστασης
- Κλωτσάει μπάλα προς άλλο άτομο
- Πηδάει επιτόπου
- Ανεβαίνει σκάλες χωρίς βοήθεια και κατεβαίνει με βοήθεια
- Κάνει ποδήλατο με βοηθητικές ρόδες
- Πιάνει μικρά πράγματα χρησιμοποιώντας τρία δάχτυλα και ΟΧΙ όλη την παλάμη
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 4 κομματιών έως και 10 κομμάτια
- Ξέρει το όνομά του και γυρνάει στην κλήση ονόματος
- Ξέρει βασικά χρώματα και γνωστά ζωάκια
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Πίνει νερό μόνο του πιάνωντας το ποτήρι με το ένα χέρι
- Τρώει με κουτάλι χωρίς να λερώνεται
- Σκουπίζεται όταν τρώει
- Βοηθάει στο να βγάζει τα ρούχα
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Υπακούει σε 2 τουλάχιστον εντολές πχ. Πάρε τη μπάλα και μετά πέτα την
- Κάνει δηλώσεις χρησιμοποιώντας 2 λέξεις μαζί
- Ξέρει το εγώ, εσύ κτλ
Ηλικία 3-4
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Μπορεί να εκτελέσει πηδηματάκια επιτόπου χρησιμοποιώντας τα πόδια ταυτόχρονα
- Κάνει πηδηματάκια προς τα μπρος και τα πλάγια (ΟΧΙ προς τα πίσω)
- Μπορεί να περπατήσει πάνω σε ευθεία γραμμή χωρίς να παρεκλίνουν τα πόδια
- Στέκεται στο ένα πόδι για 9 δευτερόλεπτα
- Κάνει για λίγο κουτσό με το “καλό” του πόδι
- Ανεβαίνει και κατεβαίνει τις σκάλες χωρίς καμία βοήθεια και εναλλάσονατς τα πόδια
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ – ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Φτιάχνει κύκλο και σταυρό
- Πιάνει το μολύβι με τα τρία δάχτυλα όπως οι μεγάλοι
- Κόβει ευθείες γραμμές χωρίς να κάνει ψαλιδιές
- Δεν δυσκολεύεται στο να ανοίξει κουμπιά
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Γνωρίζει τα μεγέθη (μικρό – μεγάλο)
- Γνωρίζει τις λειτουργίες των καθημερινών αντικειμένων
- Μπορεί να ταξινομήσει αντικείμενα με βάση χαρακτηριστικά
- Γνωρίζει τις χωρικές έννοιες “πάνω”, “κάτω”, “μέσα” , “έξω”
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Τρώει ΜΟΝΟ TOY χρησιμοποιώντας κουτάλι και πιρούνι χωρίς να λερώνεται
- Βγάζει ΟΛΑ του τα ρούχα και βάζει μερικά
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Υπακούει σε 3 τουλάχιστον εντολές πχ. Σήκω, πάρε το ποτήρι και πιές
- Κάνει προτάσεις με 3 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ λέξεις και ερωτήσεις με το ΠΟΙΟΣ, ΤΙ, ΠΟΥ
- Μπορεί να δείχνει προσκόλληση σε κάποιο άλλο πρόσωπο που το νιώθει φίλο του
- Του αρέσει να παίζει με άλλα παιδάκια και τα προσκαλεί για παιχνίδι
- Είναι λιγότερο εγωκεντρικό – δέχεται να μοιράσει τα παιχνίδια του – αλλά θέλει να κερδίζει αυτό
- Παίζει συμβολικό παιχνίδι – υποδύεται ρόλους όπως ζωάκια
Πότε ανησυχούμε σε αυτήν την ηλικία;
- Δεν κάνει περισσότερο από 1 πράγμα από τις παραπάνω ομάδες δεξιοτήτων
- Περπατάει στις μύτες
- Είναι αδέξιο όταν παίζει, τρώει ή πίνει
- Δεν μπορεί να σταθεί καθόλου ή ελάχιστα στο ένα πόδι
- Δεν μπορεί να ρίξει μπάλα αυθέρετα ή ρίχνει σε απόσταση μικρότερη του ενός μέτρου
- Δεν μπορεί να κλωτσήσει μπάλα ή να πετύχει τη σταθερή μπάλα που είναι μπροστά του
- Δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις ούτε να κάνει
Ηλικία 4-5
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Έχει καταλήξει ποιό χέρι ή πόδι θα χρησιμοποιεί περισσότερο
- Μπορεί να πηδήξει μικρό εμπόδιο προς όλες τις κατευθύνσεις
- Ρίχνει μπάλα από απόσταση 2 μέτρων για να πετύχει στόχο
- Κάνει κουτσό
- Σκαρφαλώνει και τσουλάει στη τσουλήθρα στην παιδική χαρά ΧΩΡΙΣ να φοβάται
- Κάνει κούνια κουνάντας τον εαυτό του μόνο του πέρα δώθε
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ – ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Δεν έχει καμία δυσκολία στο να χρησιμοποιεί μικρά κουμπιά και φερμουάρ
- Κόβει κύκλο ικανοποιητικά
- Κάνει σταυρό χωρίς να το αντιγράψει
- Κάνει τετράγωνο
- Ζωγραφίζει ΧΩΡΙΣ να ξεφεύγει από τα όρια
- Βλέποντας τη ζωγραφιά του μπορεί κάποιος να αναγνωρίσει και καταλάβει τί έχει ζωγραφίσει – τα αντικείμενα που αναπαραστώνται είναι ικανοποιητικά φτιαγμένα
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 15 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ κομματιών μέχρι και 35 κομματιών
- Ξέρει να μετρά μέχρι το 20
- Ξέρει να απαριθμεί
- Κατέχει το χρονικό προσανατολισμό
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Τρώει ΜΟΝΟ TOY χρησιμοποιώντας κουτάλι ,πιρούνι και μαχαίρι (!)
- Ντύνεται ΜΌΝΟ ΤΟΥ
- Πάει μόνο του τουαλέτα ΚΑΙ ΣΚΟΥΠΙΖΕΤΑΙ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Του αρέσει να παίζει με άλλα παιδιά
- Συμμετέχει σε παιχνίδι με απλούς κανόνες και τους τηρεί
- Κρατάει τη σειρά του
Πότε ανησυχούμε σε αυτήν την ηλικία;
- Δεν κάνει περισσότερο από 1 πράγμα από τις παραπάνω ομάδες δεξιοτήτων
- Έχει ακόμα προσκόλληση πάνω στη μαμά ή το μπαμπά – δεν θέλει να τους αποχωριστεί
- Θέλει βοήθεια στο φαγητό, το ντύσιμο και την τουαλέτα
- Κουράζεται εύκολα στο να κάνει πράγματα και έτσι αποφεύγει το να κάνει πράγματα (πχ να τρέξει, παίξει)
- Δεν μπορεί να κάνει κουτσό
- Δεν μπορεί να πετύχει στόχο (πχ κορίνα) σε απόσταση 2 μέτρων
- Δεν μπορεί να κλωτσήσει μπάλα σε στόχο απόστασης 2 μέτρων
- Δεν μπορεί να βάλει τα παντελόνια, τις κάλτσες και τα παπούτσια
Ηλικία 5-6
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Μπορεί να πηδήξει εμπόδιο προς όλες τις κατευθύνσεις
- Πετυχαίνει στόχο ρίχνοντας ή κλώτσώντας μπάλα σε απόσταση 2 μέτρων
- Κάνει κουτσό με ευκολία
- Περπατάει με το ένα πόδι πίσω από το άλλο χωρίς να χάνει την ισορροπίας τουαλέτα
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ – ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κόβει ευθείες και καμπύλες με ευκολία και χωρίς να ξεφεύγει από τη γραμμή
- Κάνει πολύ ίδιες οριζόντιες και κάθετες γραμμές, όπως επίσης κύκλο και πλάγιες
- Λύνει κόμπους
- Σχηματίζει με σωστή φορά τα γράμματα
- Χτυπάει μπάλα με το ένα χέρι στο έδαφος και τη ξαναπιάνει με το ίδιο ή το αντίθετο
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 15 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ κομματιών μέχρι και 35 κομματιών
- Ξέρει να μετρά μέχρι το 20
- Ξέρει να απαριθμεί
- Κατέχει το χρονικό προσανατολισμό
Μπορείτε να κάνετε ευχάριστη και ήρεμη την στιγμή που πρέπει το παιδί σας να πάει για ύπνο κάνοντας τα εξής:
- Επιλέξτε μία ιδανική, σταθερή ώρα για να βάζετε το παιδί σας για ύπνο, ώστε να ξέρει πότε περίπου πρέπει να κοιμηθεί. Αυτό θα του εξασφαλίσει ηρεμία.
- Κάντε την ώρα του ύπνου μία ώρα που θα μοιράζεστε με το παιδί παρέχοντάς του αγάπη, ασφάλεια και σταθερότητα.
- Όταν το παιδί είναι μικρής ηλικίας, χρησιμοποιείστε μία απλή και σύντομη τελετουργία πριν τον ύπνο (μία αγκαλιά, ένα ζεστό μπάνιο, ένα νανούρισμα, ένα παραμύθι), αλλά να είστε σίγουροι ότι μπορείτε να του την παρέχετε όπου και αν βρίσκεστε ώστε να αποφύγετε πιθανή αναστάτωσή του
- Απασχολήστε το παιδί καθ’ όλη την διάρκεια τις ημέρας με πολλές και ενδιαφέρουσες δραστηριότητες
- Μην προσπαθήσετε να ηρεμήσετε το παιδί δίνοντάς του στο κρεβάτι γάλα ή χυμό
- Μην τοποθετείται στο κρεβάτι του παιδιού πολλά παιχνίδια
- Μην δίνεται στο παιδί πριν τον ύπνο ροφήματα με καφεΐνη όπως τσάι, σοκολάτα, κόκα-κόλα
- Μην επιτρέπεται στο παιδί να βλέπει τηλεόραση πολλές ώρες την ημέρα
- Μην έχετε στο δωμάτιο του παιδιού τηλεόραση, υπολογιστή, ηλεκτρονικά παιχνίδια κτλ.
- Μην βάζετε το παιδί να κοιμάται μαζί σας στο ίδιο δωμάτιο.
- Μην χρησιμοποιείτε τον ύπνο ως μέσο τιμωρίας ή απειλής
Οργανώστε ένα κατάλληλο περιβάλλον μελέτης για το παιδί.
Θα ήταν αρκετά βοηθητικό να διαβάζει πάντα σε ένα συγκεκριμένο χώρο πχ. το δωμάτιό του, ο χώρος αυτός να είναι αρκετά τακτοποιημένος, να μην έχει διάσπαρτα παιχνίδια ή άλλα αντικείμενα που μπορεί να διασπάσουν την προσοχή του παιδιού και να είναι ήσυχος απαλλαγμένος από εξωτερικούς ήχους.
Εφαρμόστε πρόγραμμα στην μελέτη του.
Θα ήταν ωφέλιμο να διαβάζει με μία συγκεκριμένη σειρά τα μαθήματά του, ξεκινώντας από τα μαθήματα που τον δυσκολεύουν και αφήνοντας τελευταία αυτά που του είναι πιο εύκολα και πιο ευχάριστα. Χρήσιμο θα ήταν να χρησιμοποιηθεί και ρολόι για να οργανώνει το χρόνο
μελέτης για κάθε μάθημα.
Δώστε του κίνητρο.
Να ξέρει εκ των προτέρων ότι μόλις τελειώσει τα μαθήματά του θα κάνει μία αγαπημένη δραστηριότητα πχ. επιτραπέζιο παιχνίδι, παιδική χαρά, παρακολούθηση παιδικού προγράμματος στην τηλεόραση κτλ.
Πραγματοποιήστε διαλλείματα.
Κάποια διαλείμματα κατά την διάρκεια της μελέτης θα το βοηθήσουν να αποφορτιστεί και να ξεκουραστεί εν μέρει. Αρκεί αυτά να είναι μικρής χρονικής διάρκειας και να μην εμπλέκονται δραστηριότητες που μπορούν να το αποτρέψουν να συνεχίσει το διάβασμα.
ΗΛΙΚΙΑ | ΑΝΑΠΤΥΞΗ |
0 – 6 μηνών |
|
7 – 12 μηνών |
|
13 – 18 μηνών |
|
19 – 24 μηνών |
|
2 – 3 ετών |
|
3 – 4 ετών |
|
4 – 5 ετών |
|
5 – 6 ετών |
|
6 – 7 ετών |
|