Ηλικία 2-3
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ , ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Περπατάει ομαλά
- Πετάει αντικείμενο με το κάθε χέρι χωριστά σε μικρή απόστασης
- Κλωτσάει μπάλα προς άλλο άτομο
- Πηδάει επιτόπου
- Ανεβαίνει σκάλες χωρίς βοήθεια και κατεβαίνει με βοήθεια
- Κάνει ποδήλατο με βοηθητικές ρόδες
- Πιάνει μικρά πράγματα χρησιμοποιώντας τρία δάχτυλα και ΟΧΙ όλη την παλάμη
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 4 κομματιών έως και 10 κομμάτια
- Ξέρει το όνομά του και γυρνάει στην κλήση ονόματος
- Ξέρει βασικά χρώματα και γνωστά ζωάκια
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Πίνει νερό μόνο του πιάνωντας το ποτήρι με το ένα χέρι
- Τρώει με κουτάλι χωρίς να λερώνεται
- Σκουπίζεται όταν τρώει
- Βοηθάει στο να βγάζει τα ρούχα
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Υπακούει σε 2 τουλάχιστον εντολές πχ. Πάρε τη μπάλα και μετά πέτα την
- Κάνει δηλώσεις χρησιμοποιώντας 2 λέξεις μαζί
- Ξέρει το εγώ, εσύ κτλ
Ηλικία 3-4
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Μπορεί να εκτελέσει πηδηματάκια επιτόπου χρησιμοποιώντας τα πόδια ταυτόχρονα
- Κάνει πηδηματάκια προς τα μπρος και τα πλάγια (ΟΧΙ προς τα πίσω)
- Μπορεί να περπατήσει πάνω σε ευθεία γραμμή χωρίς να παρεκλίνουν τα πόδια
- Στέκεται στο ένα πόδι για 9 δευτερόλεπτα
- Κάνει για λίγο κουτσό με το “καλό” του πόδι
- Ανεβαίνει και κατεβαίνει τις σκάλες χωρίς καμία βοήθεια και εναλλάσονατς τα πόδια
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ - ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Φτιάχνει κύκλο και σταυρό
- Πιάνει το μολύβι με τα τρία δάχτυλα όπως οι μεγάλοι
- Κόβει ευθείες γραμμές χωρίς να κάνει ψαλιδιές
- Δεν δυσκολεύεται στο να ανοίξει κουμπιά
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Γνωρίζει τα μεγέθη (μικρό – μεγάλο)
- Γνωρίζει τις λειτουργίες των καθημερινών αντικειμένων
- Μπορεί να ταξινομήσει αντικείμενα με βάση χαρακτηριστικά
- Γνωρίζει τις χωρικές έννοιες “πάνω”, “κάτω”, “μέσα” , “έξω”
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Τρώει ΜΟΝΟ TOY χρησιμοποιώντας κουτάλι και πιρούνι χωρίς να λερώνεται
- Βγάζει ΟΛΑ του τα ρούχα και βάζει μερικά
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Υπακούει σε 3 τουλάχιστον εντολές πχ. Σήκω, πάρε το ποτήρι και πιές
- Κάνει προτάσεις με 3 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ λέξεις και ερωτήσεις με το ΠΟΙΟΣ, ΤΙ, ΠΟΥ
- Μπορεί να δείχνει προσκόλληση σε κάποιο άλλο πρόσωπο που το νιώθει φίλο του
- Του αρέσει να παίζει με άλλα παιδάκια και τα προσκαλεί για παιχνίδι
- Είναι λιγότερο εγωκεντρικό – δέχεται να μοιράσει τα παιχνίδια του – αλλά θέλει να κερδίζει αυτό
- Παίζει συμβολικό παιχνίδι – υποδύεται ρόλους όπως ζωάκια
Πότε ανησυχούμε σε αυτήν την ηλικία;
- Δεν κάνει περισσότερο από 1 πράγμα από τις παραπάνω ομάδες δεξιοτήτων
- Περπατάει στις μύτες
- Είναι αδέξιο όταν παίζει, τρώει ή πίνει
- Δεν μπορεί να σταθεί καθόλου ή ελάχιστα στο ένα πόδι
- Δεν μπορεί να ρίξει μπάλα αυθέρετα ή ρίχνει σε απόσταση μικρότερη του ενός μέτρου
- Δεν μπορεί να κλωτσήσει μπάλα ή να πετύχει τη σταθερή μπάλα που είναι μπροστά του
- Δεν μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις ούτε να κάνει
Ηλικία 4-5
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Έχει καταλήξει ποιό χέρι ή πόδι θα χρησιμοποιεί περισσότερο
- Μπορεί να πηδήξει μικρό εμπόδιο προς όλες τις κατευθύνσεις
- Ρίχνει μπάλα από απόσταση 2 μέτρων για να πετύχει στόχο
- Κάνει κουτσό
- Σκαρφαλώνει και τσουλάει στη τσουλήθρα στην παιδική χαρά ΧΩΡΙΣ να φοβάται
- Κάνει κούνια κουνάντας τον εαυτό του μόνο του πέρα δώθε
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ - ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Δεν έχει καμία δυσκολία στο να χρησιμοποιεί μικρά κουμπιά και φερμουάρ
- Κόβει κύκλο ικανοποιητικά
- Κάνει σταυρό χωρίς να το αντιγράψει
- Κάνει τετράγωνο
- Ζωγραφίζει ΧΩΡΙΣ να ξεφεύγει από τα όρια
- Βλέποντας τη ζωγραφιά του μπορεί κάποιος να αναγνωρίσει και καταλάβει τί έχει ζωγραφίσει – τα αντικείμενα που αναπαραστώνται είναι ικανοποιητικά φτιαγμένα
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 15 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ κομματιών μέχρι και 35 κομματιών
- Ξέρει να μετρά μέχρι το 20
- Ξέρει να απαριθμεί
- Κατέχει το χρονικό προσανατολισμό
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
- Τρώει ΜΟΝΟ TOY χρησιμοποιώντας κουτάλι ,πιρούνι και μαχαίρι (!)
- Ντύνεται ΜΌΝΟ ΤΟΥ
- Πάει μόνο του τουαλέτα ΚΑΙ ΣΚΟΥΠΙΖΕΤΑΙ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Του αρέσει να παίζει με άλλα παιδιά
- Συμμετέχει σε παιχνίδι με απλούς κανόνες και τους τηρεί
- Κρατάει τη σειρά του
Πότε ανησυχούμε σε αυτήν την ηλικία;
- Δεν κάνει περισσότερο από 1 πράγμα από τις παραπάνω ομάδες δεξιοτήτων
- Έχει ακόμα προσκόλληση πάνω στη μαμά ή το μπαμπά – δεν θέλει να τους αποχωριστεί
- Θέλει βοήθεια στο φαγητό, το ντύσιμο και την τουαλέτα
- Κουράζεται εύκολα στο να κάνει πράγματα και έτσι αποφεύγει το να κάνει πράγματα (πχ να τρέξει, παίξει)
- Δεν μπορεί να κάνει κουτσό
- Δεν μπορεί να πετύχει στόχο (πχ κορίνα) σε απόσταση 2 μέτρων
- Δεν μπορεί να κλωτσήσει μπάλα σε στόχο απόστασης 2 μέτρων
- Δεν μπορεί να βάλει τα παντελόνια, τις κάλτσες και τα παπούτσια
Ηλικία 5-6
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ
- Μπορεί να πηδήξει εμπόδιο προς όλες τις κατευθύνσεις
- Πετυχαίνει στόχο ρίχνοντας ή κλώτσώντας μπάλα σε απόσταση 2 μέτρων
- Κάνει κουτσό με ευκολία
- Περπατάει με το ένα πόδι πίσω από το άλλο χωρίς να χάνει την ισορροπίας τουαλέτα
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ - ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κόβει ευθείες και καμπύλες με ευκολία και χωρίς να ξεφεύγει από τη γραμμή
- Κάνει πολύ ίδιες οριζόντιες και κάθετες γραμμές, όπως επίσης κύκλο και πλάγιες
- Λύνει κόμπους
- Σχηματίζει με σωστή φορά τα γράμματα
- Χτυπάει μπάλα με το ένα χέρι στο έδαφος και τη ξαναπιάνει με το ίδιο ή το αντίθετο
ΑΝΤΙΛΗΨΗ & ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Κάνει παζλ 15 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ κομματιών μέχρι και 35 κομματιών
- Ξέρει να μετρά μέχρι το 20
- Ξέρει να απαριθμεί
- Κατέχει το χρονικό προσανατολισμό